09 Mac 2012

Cari Penyelesaian Nya

Berhadapan dengan murid2 sekolah rendah memang mencabar. Terutamanya bila mengajar kelas ke2 dan ke3. Bagi Matematik bertambah susah untuk difahami oleh mereka. Sememangnya saya mengakui bahawa kemampuan minda itu berbedza. Mari kita kongsi bagaimana untuk menyelesaikan Masalah dibawah ini. Topik pengajarannya ialah TOLAK untuk Tahun 4.

Situasinya murid saya tidak dapat memahami konsep penolakan yang melibatkan nombor yang lebih kecil dengan nombor yang lebih besar. Tahap pemikirannya tidak mampu mengambarkan secara ABSTRAK. Oleh itu pendekatan yang berbeza dan lebih mudah perlu dibuat.

Langkah2 yang sepatutnya untuk lebih memahami ialah:

1. Pastikan mula menolak dari tempat digit SA iaitu 6-4 = 2

2. Pindah ke nilai digit PULUH iaitu TOLAKKAN, 4-9= tak boleh ...
kerana 4 lebih kecil daripada 9. Oleh itu kena minta dengan digit
RATUS dihadapannya. Digit RATUS Bagi 10. 10+4=14.

14 - 9 = ( susah nak kira cikgu?) jari tak cukup...
Cara penyelesaiannya ialah 14-9 = .......
kira dari 9 hingga 14 dengan jari. Ingat 9 jangan masuk.
kira dari 9 hingga 14 ialah 10, 11, 12, 13, 14.
5 jari yg dikira. Maka jawapannya 5 le... Tuliskan 5

Langkah2 yang sepatutnya untuk lebih memahami ialah:

1. Pastikan mula menolak dari tempat digit SA iaitu 6-4 = 2

2. Pindah ke nilai digit PULUH iaitu TOLAKKAN, 4-9= tak boleh ...
kerana 4 lebih kecil daripada 9. Oleh itu kena minta dengan digit
RATUS dihadapannya. Digit RATUS Bagi 10. 10+4=14.

14 - 9 = ( susah nak kira cikgu?) jari tak cukup...
Cara penyelesaiannya ialah 14-9 = .......
kira dari 9 hingga 14 dengan jari. Ingat 9 jangan masuk.
kira dari 9 hingga 14 ialah 10, 11, 12, 13, 14.
5 jari yg dikira. Maka jawapannya 5 le... Tuliskan 5


3. Selesaikan tempat digit RATUS. Asal 3 selepas bagi ke
sebelah tinggal 2. Jadi 2-0=2

4. Teruskan dengan tempat digit RIBU. 6-1=5
Sekarang tak boleh salah lagi....Tau

Soalan seterusnya pun mempunyai masalah yang sama. Teknik penyelesaiannya pun serupa. Murid tidak memahami konsep penolakan nombor yang melibatkan peminjaman. Sabar le...

Langkah2 yang sepatutnya untuk lebih memahami ialah:

1. Pastikan mula menolak dari tempat digit SA iaitu 0-0 = 0. mudah je...

2. Pindah ke nilai digit PULUH iaitu TOLAKKAN, 4-9= tak boleh ...
kerana 4 lebih kecil daripada 9. Oleh itu kena minta dengan digit
RATUS dihadapannya. Tapi digit RATUS tak ada sebab 0. Mcm mana?
Mintak dengan digit RIBU. Beri 10 kepada ratus. Bagi kepada PULUH
maka tinggal 9 pada RATUS.
Digit PULUH dapat 10. 10+4=14.

14 - 9 = ( susah nak kira cikgu?) jari tak cukup...
Cara penyelesaiannya ialah 14-9 = .......
kira dari 9 hingga 14 dengan jari. Ingat 9 jangan masuk.
kira dari 9 hingga 14 ialah 10, 11, 12, 13, 14.
5 jari yg dikira. Maka jawapannya 5 le... Tuliskan 5

3. Selesaikan tempat digit RATUS. Asal 10 selepas bagi ke
sebelah tinggal 9. Jadi 9-1=8

4. Teruskan dengan tempat digit RIBU. Asalnya 2. Bagi ke Ratus tinggal 1
2-1=1

JAWAPANNYA YG BETUL ialah 1 850
Sekarang tak boleh salah lagi....Tau


Sekarang para sahabat2 pembaca sekalian boleh le dapat konsep yang saya nak kongsikan iaitu teknik menolak untuk nombor yang melebihi 10. Murid tak boleh menyelesaikannya sebab habis dah jari nya. Jari ada 10 je cikgu.... jangan risau.

contohnya 14-8=
gunakan jari, kira dari 8 hingga 14. 8 jangan dikira.
buka jari 9, 10, 11, 12, 13 dan 14. Berapa jari terbuka? 6 jari.
Jawapannya ialah 6.
Ini lah satu cara yang ingin saya kongsikan bersama untuk penyelesaian masalah Matematik TOLAK. Sama sama kita manfaatkan ilmu ini kerana ALLAH.



4 ulasan:

Cikgu 'Ad SK Lunas Jaya berkata...

TQ Wak....Cara yang sama saya guna,kerana saya ajar kelas belakang... Kalau kelas depan depa dah nampak...

Cikgu Zailani berkata...

Share dengan kawan2....

Cikgu Zailani berkata...

Share dengan kawan2....

Ce'gu JAERA berkata...

wahhh, banyak info pendidikan dan pnp yang menarik di sini.... salam ukhuwah cikgu..

...:Koleksi Lagu Pilihan:...